marenliyinnyc.reismee.nl

Lady Liberty and others

Dag 2

Weer lekker vroeg wakker, natuurlijk, rond 5 uur….nog wat gedoemeld en daarna wat foto’s bekeken. We hadden de wekker vroeg gezet, want we moesten de eerste boot naar het Vrijheidsbeeld halen en de tocht naar de kroon te aanvaarden…

Wat lekkers en aansterkend bij het super supermarktje tegenover ons hotel gehaald en op naar Grand Central Station voor de metro naar het zuidelijkste puntje van Manhattan. Vlakbij het station kwam ik er achter dat ik mijn 7-daagse metrocard niet op zak had….100x mijn tas doorgezocht (een kado van Tripadvisor, met machtig veel vakken…..heel mooi, maar ik word er wel gestoord van, want chaotisch als ik ben, kan ik nou helemaal niets terug vinden!!:?)
En geen metrocard meer…bummer! Nou, terug naar het hotel om te kijken of ie daar lag, daar had ik geen puf in, dus gewoon betalen dan maar…..
(Lily in a New York Movie Scene….vonden wij…)

De hal van het station was weer heerlijk indrukwekkend, en door het vroege uur ook nog heerlijk rustig.
De trip verliep soepel en het ophalen van de kaartjes ook. Lily heeft nog even uitgebreid het beeld bekeken van die wereldbol (of zoiets, ik ga het nu niet googlen…) dat ze onder het puin van het WTC hebben gevonden….is ook echt wel indrukwekkend!

Door de ‘douane’ van SOL…jemig, ging supersnel…en het was rustig!
Bleek dat iedereen al op de boot zat! LOL…vorig jaar moesten we schouder aan schouder in de voorruimte wachten….maar nu dus heel relaxt meteen het bovendek op….en we zaten nog niet of de boot vertrok. Zo, even anders als onze aankomst in New York, zeg! (:P)

Bij SOL (Statue of Liberty) was het even zoeken naar hoe het liep met inchecken voor de kroon….nergens bordjes, je komt bij een checkpoint, je wordt terugverwezen naar het informatie centrum…daar staat een rij en de dikke, doch zeer vriendelijke ranger daar draait bij iedere klant weer geduldig zijn verhaal…en voorziet je van een knalroze armbandje waarmee je overal kunt aantonen dat je een kroonkaartje gereserveerd hebt….
Dat kost overigens maar 3$, maar je moet dus wel maanden van tevoren reserveren…de zomer is alvast vergeven, zo snel gaat het!

Wij mochten met een man (vrouw) of 10 naar boven. Ons plan was als laatste te gaan, dan zouden we niemand op houden….Nou, we bleken zo’n beetje de fitste van ons clubje en lieten ze al gauw achter ons…
De tocht naar boven was pittig, maar zeker niet zo pittig als ik had verwacht…345 treden.
Overigens zijn er wel degelijk een aantal punten waar je over zou kunnen stappen op de spiraal naar beneden, als het toch niet lukt.
Op verschillende niveaus zaten rangers die je moed in spreken en er nog even op wijzen dat je toch vooral ook oog moet hebben voor het interieur van de dame…..en dat is zo de moeite waard! Heel boeiend om zo’n beeld van binnen te zien.
Eenmaal boven was ook prachtig…ik ben dol op dit soort bouwstijl (is het ook Art Deco? Ik zou het wel zo classificeren…prachtig!) En een mooi uitzicht, natuurlijk, vooral op de details van madame zelf!

Het museum beneden in de sokkel vond ik trouwens ook onverwacht leuk. Allerlei info over hoe het beeld tot stand is gekomen met indrukwekkende detailfoto’s van vervlogen tijden.

(het hoofd van de moeder van de ontwerper heeft model gestaan voor het gezicht van Lady Lib…

Op naar Ellis Island. Nou, hier besteed ik nu geen woorden aan, dit moet je gewoon gaan zien als je de kans krijg. Geschiedenis met een hoofdletter G. En absoluut boeiende geschiedenis….ik schiet er steeds weer vol…

Na een stevige lunch met Lady Lib op de achtergrond vertrokken we weer naar Manhattan, alwaar we in het gras een uurtje hebben liggen slapen.

En om 3 uur op naar de Accomplice the Village.
Ook hier besteed ik geen virtuele ruimte aan, want het moet een geheim blijven. Maar ik zeg wel dit: je loopt door een geweldig leuk deel van Manhattan terwijl je in een verhaal wordt opgenomen en een soort misdaad op moet lossen….de acteurs waren weer super, de mede speurders gezellig en het verhaal leuk. We hebben er echt van genoten.

Wel blijft de hitte genadeloos, maar het verwachte onweer is gelukkig achterwege gebleven! Mazzel…

Als afsluiter een honkbalwedstrijd van de Mets (mijn team) en de Phillies (een sterk team). Gister hadden de Mets verloren, dus nu moesten ze wel even flink aan de slag! En dat deden ze…al snel stonden ze 2 punten voor, tjsakka!
De sfeer in zo’n Amerikaans stadion is echt heerlijk…supporters van de ene club zitten naast supporters van de andere club. Tussendoor allerlei gekke reclame, we hebben een Mets-tas gekregen, er werden T-shirts het publiek in geschoten met speciale handkanonnen en ga zo maar door….
Om van het eten en drinken waarmee geleurd wordt maar niet te spreken…
Als je een seasonticketholder bent, dan kun je ook onmogelijk slank blijven….eerlijk waar!
(Overigens gooit mijn camera alles verder weg dan het is...en zoomen kon ie niet zo goed....B)-
Helaas kwamen de Phillies in de 7e en 8e inning sterk terug en werd de stand 2 – 4…..
Het werd ook kouder en wij werden moeier en moeier, dus uiteindelijk zijn we naar huis gegaan….en ik weet eigenlijk nog steeds niet hoe het is afgelopen…straks maar eens googlen….

Fleet Week in NYC ;)

Thuis bleek het Bryant Park al te sluiten (23 uur) dus heb ik het voorbeeld van Lily maar gevolgd en ben ook gaan pitten…..na een heerlijke dag….
(oh, en mijn metrocard zat gelukkig in de zak van de bloes die ik de dag ervoor aan had! Pfff, gelukkig…)



Reacties

Reacties

Marian

Ik zit weer heerlijk in BPark...met muziek uit de jaren 40 op de achtergrond...genieten!
Foto's uploaden kost me teveel MB's om dat met de dongel te doen, dus dat doe ik lekker hier.

Straks gaan we ontbijten in een heuse Amerikaanse diner en dan op naar de Sex and the City tour....lachen...:D
Het gaat waarschijnlijk droog blijven, wel een wolkje en slechts 23 graden, HEERLIJK dus!!

De Phillies hebben met 4 - 6 gewonnen, het is dus nog wel spannend geweest (tu)

The Iceman

Hey Marian ,
Prachtig verhaal op dag 2 , zo jullie genieten geweldig , blij het te horen.
Genieten maar en denk eens aan ons allemaal die hier thuis zijn gebleven .
8-)

Brigitta

Mooie foto met lily zeg, zo met die rook/stoom op de achtergrond!
Oh wat hebben jullie het leuk zeg. Lady Lib lijkt me heel erg gaaf om te doen. Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik zelfs nog nooit op Ellis Island geweest ben. Alles altijd van een afstandje bekeken.

Jij hebt voor je metrokaart zo'n skipaskoord nodig, lol, knijp je je kaart aan en dan draag je die om je nek, kan je hem nooit kwijtraken :-)

Nog heel veel plezier, ik geniet hier mee met jullie,
Bri

Peter & Ann

Bedankt om ons lekker te laten meegenieten.
Dit is voor ons als een aperitief. (binnen 3 weken is het weer aan ons)
Nog heel veel plezier gewenst.

Peter & Ann

empee

Heerlijk om jullie belevenissen mee te beleven! Krijg er wel meer heimwee van. Veel plezier in die prachtige stad.

Xiana

Wat een leuke reisverslagjes zeg :-). Wij trekken in september naar de USA maar dit is toch al een mooi voorsmaakje ;-). Nog veel plezier!

vincentvega

Wat hebben jullie al veel gedaan op die paar dagen zeg...
Tijd gaat snel, gebruik hem wel !!
Wat betreft Ellis Island moet ik toegeven (met schaamrood op de wangen) dat wij dit ook nog niet hebben bezocht maar in oktober (bij ons derde bezoek) moet het er dan toch eens van komen.
Geniet verder van jullie vakantie en we zien jullie verdere verhalen wel tegemoet. Héél erg leuk om zo mee te kunnen genieten (tu)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!