marenliyinnyc.reismee.nl

Rockefeller Centre

Dag 4

Vroeg in de ochtend heeft het wat geregend en geonweerd….dat frist de stad een beetje op, maar het blijft ontzettend klam weer. Twee jaar geleden was ik met mijn neef begin juli in de stad….dat is een periode waarvan NY-ers zeggen: ‘are you totally mad….?’
(nou nee, dit is een Britse quote uit ‘Good Will Hunting’, maar you get my drift….)

Toch is het nu eindeloos veel heter en vooral klam klam klam….iedereen loopt te zweten en te gapen met grote wallen onder de ogen. Nou, dat laatste geldt alleen voor de toeristen, want die gaan natuurlijk stug door met hun drukke programma…net als wij. B)-

Ontbijt in een klein tentje tegenover het hotel. Weer lekker Amerikaans met een cheese bagel, een chocolate glazed doughnut en meer van dat soort dingen…wil ik met mijn credit card betalen, kan ik dat ding nergens vinden! Tijdens ons ontbijt kijken we alletwee mijn hele tas om de beurt een paar maal na net als mijn twee portemonnees (heel handig….NIET!) waaaah….niet te vinden. Brainstormen waar dat ding kon zijn…bij de super om de hoek? (bleek niet zo te zijn) of bij de HP tentoonstelling? (we gaan straks toch die richting op) of ergens in het hotel….

Afijn, wij weer terug naar onze kamer…niet te vinden….bijna alle bedden ondersteboven gehaald….kijk ik nog een keer mijn portemonnee na…en ja hoor, gewoon in een zijvakje…
Pfff, was toch wel even zweten…wat een dozen zeg…maar net niet zo erg als de juffertjes bij zo’n eettentje….die zullen zeker nooit het licht uitvinden….8-)

Opgelucht gaan we richting Times Square voor de Pompei voorstelling…nog even op zoek naar een postkantoor, dat moet hier in de buurt zijn, maar opeens bedachten we dat het Memorial Day is en dat soort gebouwen dus geen dienst doen vandaag…

De tentoonstelling (hetzelfde pand als HP) was weer heel mooi verzorgd…letterlijk klein maar fijn. Zo indrukwekkend, al die gipsafdrukken van mensen en dieren in hun laatste strijd…wel morbide, dat zeker, maar zoooo fascinerend! Verzorgd door Times Discovery, ze zijn niet goedkoop (en er komt altijd nog een boel aan tax e.d. bovenop de prijs die je op de site ziet!) maar ze zijn wel echt heel goed in dit soort dingen! Vorig jaar ben ik naar de Toetanchamon tentoonstelling geweest en die was ook al zo mooi.

We zijn nog even op ons gemak de souvenirwinkel daar ingegaan, en ik ben nu in het trotse bezit van een Dumbledore’s Army T-shirt, wat ik aanheb op het moment dat ik dit typ. :D

De volgende halte was de Top of the Rock, ook wel ToTR genoemd. Lily was niet onder de indruk van de buitenkant van het gebouw…een beetje tegen het zere been, want het is een van mijn favorieten. Eenmaal binnen was het al gauw beter, met al dat Svarowsky kristal…..de lift, voor wie er geweest is, die weet het, zo gaaf! En Obama is toegevoegd!!

Boven sowieso indrukwekkend…tikje heiig, maar wel genieten..ik met mijn paraplu die dubbelt als parasol…van het is ZOOOO heet…..

TBeneden in het gebouw sandwiches gekocht en genuttigd in the seating area binnenin, met uitzicht op binnenplaats ( tegen de tijd dat we naar huis gaan, hebben we eindelijk geleerd dat we gewoon 1 portie met z’n 2-en moeten nemen….er hangt nog steeds een half brood hier voor de airco!..::o).

Ik heb Lily het een en ander over de kunst in het gebouw verteld en ze was gelukkig inmiddels toch wel onder de indruk. Buiten kwamen we ook een (de?) lego store tegen, dus meteen even binnen geweest…grappig, al die kleurtjes en gekke lego bouwwerken.

En toen: op naar Macy’s!

Blek, net een grote V&D…Okay…’grote’ dekt de lading niet echt….giga…giga…gigantisch! Maar we vonden er niet veel aan. Lily heeft na veel zoeken wel een korte spijkerbroek gekocht, maar dat was het dan ook. Zelf heb ik nog wel een ritje helemaal naar boven gedaan met de houten roltrap, want dat soort dingen kan ik wel eindeloos van genieten….onderweg zag ik de bruidsjurken afdeling en dat leek me leuk om eens te kijken, maar Lily bleek daar geen enkele interesse in te hebben….LOL.

En dus gauw die mega-drukke winkel uit en richting het Flatiron gebouw…en eindelijk langs betaalbare kleine winkeltjes.
Hoedjes gescoord (is hier helemaal mode) en ik heb een heuse nette tas voor 10$ gekocht….(ik en een nette tas, geen gezicht, maar ik ben er trots mee. B)-)

Op het zitplaatsje voor het Flatiron even gezeten met een broodnodig frisdrankje. Heel voorzichtig begon het iets koeler te worden en verdween de zon achter de horizon van hoge gebouwen.
En toen moesten we richting hotel, want ik had iets op het program waar we netjes voor moesten zijn…een verrassing.
Lily krijgt het al wel behoorlijk moeilijk met haar rug, zeker in combi met die onmenselijke hitte hier, maar wat extra morfine er tegenaan moest haar er door helpen…

De verrassing was een balletvoorstelling in het Metropolitan Opera House.
In de subway had ze zich nog overdressed gevoeld, maar eenmaal daar zeker niet! De meeste mensen zagen er echt sjiek uit, heel leuk. En het gebouw was prachtig. Ik had nog een leuke laatste shot willen maken op het eind, maar dat mocht niet. Zo overdreven, iedereen stond foto’s te maken!

De voorstelling was mooi. Het eerste gedeelte was er naar mijn smaak niet voldoende dans, maar wel veel kleurige kostuums. In de pauze stelde ik voor om naar huis te gaan, het gaat tenslotte vooral om de ervaring en niet zo zeer om het verhaal op het pordium. Maar de pijnstillers hadden hun werk goed gedaan en Lily vond het prachtig en dus bleven we.
En dat was maar goed ook, want de tweede helft was heel anders. Alles in witte gewaden, het waren de geesten die rondwaarden en dit al dansend vorm gaven. Echt heel erg mooi en hoewel zeer dramatisch, toch ook wel ontroerend.)

(sjeeemig...wel een confrontatie, ik ben echt 2x zo dik als (ja ma!!!!) 3 jaar geleden....::o)

Het bleef warm, dus onderweg een lekker softijsje gescoord (lijnen...? misschien thuis weer eens moed verzamelen...!) en daarna weer snel ons kussen opgezocht…..weer een heerlijke dag.

Reacties

Reacties

Brigitta

Ik geniet, wat een leuk verslag en wat doen jullie veel!
De foto's zijn prachtig!
Ik wil oooooookkkk, maar ja dat komt wel weer :)-D
Veel plezier nog!!!!

estherderksen

Heerlijk zo jouw verslag! Stiekem haal ik er allemaal dingen uit die ik ook wil gaan doen als ik in New York ben. Het wordt tocdh maar ook TOTR bekijken. Die foto ziet er prachtig uit en ja we gaan ook naar de Mets. Ik wilde toendertijd al een sport evenement bezoeken maar wij hadden alleen bij de Yankees gekeken! En die speelden niet als wij in NY waren!

Brigitta

van mijn computer en net weer een crash heb gehad, alles weg.
Afijn, Je verslagen zijn zo leuk, die zou ik met wat foto's gelardeerd in een fraai fotoboek zetten. Er zijn vaak aanbiedingen waarbij het 2e exemplaar voordeliger is, hebben jullie er ieder 1.

maryde

Super leuk je belevenissen, zeker voor iemand zoals ik die in september voor de eerste keer zal gaan...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!