marenliyinnyc.reismee.nl

We zoeken het hoger op

Dag 5

Uitgeslapen…(ik had naar de Tai Chi in het park willen gaan, maar was om half 3 nog wakker en heb toen de wekker maar uitgezet…)
We zijn wel naar het park gegaan voor een relaxt ontbijt en een internet sessie. Je moet daar even zoeken naar een plek met goede ontvangst, en dat is dan meestal in een van de hoeken..
De tafeltjes staan soms erg gammel, dus zet geen drank naast je pc! Wij hadden al meteen een glas limo omgestoten, maar gelukkig zaten onze spullen nog in de tassen…

Ik had nog even gauw een serie postzegels op de kop getikt, dus we hebben meteen even kaarten zitten schrijven. Dat vind ik altijd zo’n ‘geniet’ moment…eindeloos al die verschillende plaatjes bekijken en kiezen welke het best bij wie past…

Het begon al tegen het middaguur te lopen en we hadden per telefoon een afspraak gemaakt voor een helicoptervlucht om 3 uur. Dat was een kado van oma…die mij al maanden aan mijn hoofd had gezeurd van ‘je vergeet niet een vlucht in te plannen, hoor!!;…(Mijn programma begon namelijk steeds voller te worden! Gelukkig kon ik 1 week van tevoren door omstandigheden de vlucht naar NY veranderen en heb er toen meteen een dag extra erbij gepland…..yay)

Voor die vlucht heb ik een groupon kunnen gebruiken, maar we hadden er nog een: een sandwich van Jezali’s…en die groupon liep vandaag af, dus dat moest even geïnd worden.
Op dus naar die zaak en die bleek in het Limelight ‘winkelcentrum’ te zitten…(dat zal ook wel de reden zijn geweest dat ik de bon gekocht heb…)
Limelight is een verzameling chique winkels in een oude kerk. Zo leuk vormgegeven! Ieder heeft een kleurrijke, of juist zwart/witte, inrichting en de gangpaden zijn voorzien van spiegels, zodat het een soort doolhof wordt en je steeds voor een ander leuk zaakje staat terwijl je eigenlijk naar de uigang zoekt.

De sandwich was lekker en biologisch verantwoord…de bediening was super langzaam, dat wel, maar de inrichting en de smaak maakten alles weer goed.

Toen moesten we als een speer richting de Heliport…de metro bleef halverwege een tijd in pauzestand, dus dat schoot niet op! Daarna nog een stukje lopen en bleek dat er een snelweg tussen ons en de heliport lag…oh oh, hoe moest dat nou?
We vroegen het een politieman en die vertelde ons dat we nog 2 blokken verder moesten lopen om onder een brug door te kunnen…dat betekende dus ook nog een 2 blokken teruglopen….sjeemig..
Wij haastten en we kwamen even na 3-en aan…
De juf aan de telefoon had al gezegd dat de reserveringen storm liepen en ik was echt bang dat ze ons plekje zouden vergeven en wij lang zouden moeten wachten op een volgende plek.

Dat bleek gelukkig reuze mee te vallen. We konden, na een korte security check, naar binnen, kregen uitleg, moesten onze tassen in een locker doen en plaats nemen in de zwarte stoelen. Vijf minuten later werden we ge-upgrade naar blauwe stoelen nadat we eerst life vests omkregen. Via een tv scherm bij de balie een korte veiligheidsinstructie….nu ja, door de drukte daar absoluut niet te verstaan, maar het sprak allemaal wel voor zich.

Trouwens, we hebben de film niet uit kunnen kijken, want ineens was het tijd om te boarden. Er liepen nog wat bizarre gasten rond, dus wij hadden onderling al besloten welke we liefst niet in ons coptertje hadden…gelukkig kregen we die ook niet, we zaten samen met 2 oudere (van mijn leeftijd, dus) Franse dames…

Er was 1 stoel naast de piloot en een rij van 3 achterin. Zoals ik al inschatte, werd Lily aangewezen als de gelukkige voorin (wow!!!) en moesten wij ouwetjes het met de achterbank doen. Ik zat net te dubben of ik zou aanbieden in het midden te zitten (ik heb immers al zo’n vlucht gemaakt) toen de Françaises met d’r tweeën naar binnen gebonjourd werden….
ach, ik vond het eigenlijk wel super om weer aan het raam te zitten, dus ik heb dit puntje voor een goed karma maar laten schieten…

(Lily trekt hier expres een gekke bek, omdat we een bocht maakten en zeker 45 graden omlaag hingen)

De vlucht was echt zo mooi! Wat een uitzicht! We maakten af en toe dus dat soort scherpe bochten en dan kon je alles zo mooi zien liggen! Langs Governers Island, Lady Liberty, Ellis Island (Bri, ga je schamen, dit is echt een must!!) en via de Hudson naar het noorden, langs Central Park en op naar the Bronx om over het Yankee Stadium te cirkelen…..echt zo super!!
Terug langs de skyline van Manhattan en dan weer naar de heli stand…

Het was een ‘Deluxe’ vlucht van 20 minuten met Manhattan Helicopters en wat mij betreft niets dan lof! (ik had wat slechte reviews gelezen….lange wachttijden, korte vluchten, enzo, maar dat is ons dus absoluut niet overkomen!!!)
WOW WOW WOW…..!!!

Oma: super bedankt voor dat prachtige kado!!

Hierna hadden we nog even naar het Washington Square Park willen gaan, maar de tijd begon krap te worden, want we hadden een reservering bij het River Cafe onder de Brooklyn Bridge. Dit was een verjaardagskadootje van mij aan Lily, maar eigenlijk net zo zeer een kado aan mezelf, want hier zou ik nooit in mijn uppie naar toe gaan!

Dus wij naar het restaurant, weer op net.
De subway was zo moeilijk te vinden….af en toe had ik het gevoel in een twilight zone te zitten. Ik heb echt nooit problemen met de metro gehad, het is zo’n simpel en effectief systeem….maar dit jaar wilden de local 2 en 3 maar niet op komen dagen…er kwam wel een snelle 5 (?), die stopt ook in de buurt van ons eindpunt, dus daar zijn we ingesprongen.

Er werd steeds omgeroepen: ‘this is a 5 express train and the next stop is….’
Maar ondertussen reden we de route van een langzame 3…??!!
We vroegen het nog na aan een medereizigster…of liever, zij zag dat wij ‘confused’ waren en bood hulp, en het bleek inderdaad een 3. Dat er 5 op de bordjes stond en dat er steeds 5 werd omgeroepen, dat had ze niet eens gemerkt…
Nou ja….!?
Afijn, wij kwamen in ieder geval op de juiste halte terecht en na een korte, gezellige wandeling door de woonbuurten van Brooklyn ook precies op tijd bij het restaurant.
OMG, wat sjiek, zeg!! Compleet met een oude, zwarte pianist en vergulde versiering.
Zo’n 100 obers (in 2 klasses verdeeld: een wit jasje betekende water aanvullen, opruimen, borden neerzetten e.d./ een zwart jasje betekende orders opnemen en de boel delegeren).
Een slok water betekende dat je glas weer werd aangevuld. Naar de wc gaan en je servet op de stoel leggen, betekende dat een ober die opraapte, uitschudde en keurig opgevouwen naast je bord neerlegde. Dat soort dingen!
Het restaurant heeft een fixed price menu: een appetizer, een hoofdmenu en een toetje. Alles even uitdagend en mooi verzorgd. En….alles met de skyline van Manhattan als uitzicht!
Zo, dat was echt genieten, zeg! Absoluut een aanrader! Maar dus wel nette kleding, anders val je absoluut uit de toon….(en de tip wordt in verrekend in de bill, maar dat had ik helaas pas in de gaten nadat ik de gebruikelijke 20% al in het mapje had gedaan….auw….ze kwamen het wel netjes zeggen, maar ja, dat geld terugpakken, dat was beneath me…)
Terug naar de subway kwamen we langs spullen die bij het afval waren gezet en die op de heenweg al onze aandacht hadden getrokken…vooral de 2 grote lijsten die aan elkaar waren geknoopt…
Lily bleek zo nieuwsgierig welke afbeelding er verborgen ging, dat ze besloot het touw eraf te halen….dit was niet makkelijk en uiteindelijk werden sleutels als een mes gebruikt….
Ze stond vol passie te prutsen, en dat in haar nette jurkje (en mijn blouse, ze had het frisjes en daar heb ik absoluut geen last meer van…).
Ik heb echt bijna in mijn broek gepiest van het lachen! En een filmpje geschoten, als die gelukt is, plaats ik die thuis nog even..





Trouwens, er bleken geen schilderijen of andere afbeeldingen meer in de lijsten te zitten, dus dat was voor haar een grote anti-climax en voor mij een goede oefening voor mijn bekkenbodemspieren…

Als afsluiter wilde Lily nog het ESB op, maar dus wel in wat warmere kleren. Ach, het gebouw ligt hier 4 blokken vandaan, dus dat is zowat om de hoek.
En lekker rustig om die tijd. We konden zonder problemen naar boven.
O ja, en we hebben ook de skyride gedaan, want die zat toch bij de NY pas inbegrepen en we konden net de laatste voorstelling van die dag meepikken.
Is grappig, al zijn de beelden niet zo scherp (ik had het idee dat we eigenlijk een 3D bril hadden moeten hebben??), maar zonder pas zou ik dit skippen…

ESB: geel verlicht vandaag, mooie lichtjes, wat heiig, tikkie fris daarboven, maar even indrukwekkend als altijd.

Tjonge, rond half een waren we thuis en totaal af….
Deze dag hadden we ‘rustig aan’ willen doen, maar die is toch weer behoorlijk vol geraakt en behoorlijk indrukwekkend geweest….

Reacties

Reacties

The Iceman

We genieten ervan Marian....echt super.
Het river cafee doen we volgende keer ook.
Geniet maar verder samen.

Marian

Dank je, Philippe, gaan we zeker doen!! :)-D

Het River Cafe is echt de moeite waard...en heerlijk eten ook!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!