marenliyinnyc.reismee.nl

Upper West

Dag 6

Okee, het wordt eentonig, maar vanwege vermoeidheid hebben we weer lekker uitgeslapen en daarna een rustig ontbijt in Bryant Park.
Tegen half twaalf namen we de subway naar Upper West, om bij 72 Street uit te stappen en even het Central Park in te duiken na een kijkje op het Dakota gebouw.
Kenners weten waar het hier om gaat: de plek waar Yoko Ono nog steeds woont en waar, inmiddels een leven lang geleden, John Lennon voor zijn deur is doodgeschoten.
Toevallig had ik daar een tijdje terug nog over gelezen en kon ik Lily van achtergrond info voorzien.
Wat mooie Lennon platen gekocht bij een gezellige Rus die daar met een verkoopkarretje stond.

Even langs Imagine, dat gelukkig niet zo overdreven voorzien was van commerciële troep en daarna door het park op naar het Museum of National History (AMNH).
Ondertussen uiteraard de nodige eekhoorns gespot en wat zijn ze schattig:

We hadden trouwens nog moeite met het vinden van de ingang, omdat we in eerste instantie naar het gebouw ernaast liepen en daar achterlangs ipv voorlangs terug wilden om de strenge zon te ontlopen (dat was maar goed ook, want toen had ik een Shake Shack gespot!) (tu)

Het museum is overweldigend groot. Na een hoognodige toiletstop op zoek naar de Space voorstelling (the Story of the Stars, of zoiets). Tjonge, dat museum moet wel iets aan zijn bewegwijzering gaan doen, hoor! We waren compleet verdwaald…
Maar, uiteindelijk gevonden en weer geweldig genoten. Het bleek dezelfde show als die van 2 jaar terug, maar hij is zo onwijs indrukwekkend!

Lily koos een afdeling die we zouden bekijken, en dat werd ‘the Origin of Human Kind’ (…of zoiets….ben te lui om de echte titels op te zoeken). De route er naartoe, ook al weer zo’n zoekplaatje, ging o.a. door de hal van de Noord-Amerikaanse Indianen, dus daar heb ik snel nog even van de tableaus genoten. En de bewuste hal was ook boeiend.
Op zoek naar de uitgang volledig verdwaald tussen oude en edele stenen, dus dat hebben we ook nog even meegepikt. En natuurlijk de mega dinosaurussen in de hal….onvoorstelbaar dat die ooit op onze aardbol hebben rondgedwaald! ::o

Na een ijsje (broodnodig als je zo weer die openlucht-oven instapt) op naar een van de Shake Shacks, beroemd om zijn hotdogs en burgers. Onderweg een leuk sportveldje gezien:

In de ShSh aan de praat geraakt met een jongen die daar om de hoek woont. Hij meldde ons de specials en we hebben zijn advies opgevolgd. Alles wordt vers gemaakt, je krijgt een apparaatje als nummer dat gaat shaken als je order klaar is.
De jongeman bleek uit het Arizona te komen (de enige plek waar je In-N-Out burgers hebt, en waar de burgers nog net even beter zijn, maar ‘these are pretty good as well’…). Hij bleek attorney te zijn, toegelegd op internationale zaken….aah, vandaar dat je op 76 Street kan wonen! :D

Het eten deed zijn reputatie eer aan en die cheese fries, ik zou er absoluut verslaafd aan raken, gelukkig hebben ze dat niet in NL!!

Daarna dwars door CP naar het Guggenheim, want dat vind ik toch een museum wat je niet mag missen als toerist in NYC…
Ik had over the great lawn willen lopen, maar dat is ons niet gelukt,,,we waren plots aan de oostkant van het park en besloten daarna de beeline te lopen.

Vorige keer dat ik in het Gug was, vond ik de kunst niet boeiend, maar het gebouw des te meer. Dit keer hingen er juist schilderijen van kunstenaars die ik bewonder: Franz Marc, Gauguin, Kadinsky en een enkele Van Gogh (Bri, ik check de spelling later wel eens…)
En dus zo mooi! Lily heeft er ook van genoten.

(dit plaatje is van het net geplukt, hoor!)

Buiten weer allereerst een ijsje, op een bankje tegen de muur van het CP en onder wat ‘koele’ bomen….daarna met veel moeite naar de dichtstbijzijnde subway….sjok, sjok, sjoooookkkk.
Nog wel langs een mega dierenwinkel geweest, waar ik vooral de vissen Zo Zielig vond! Een soort dat zijn medevissen verorbert en dus veroordeeld is tot een bakje water ter grootte van een saladebakje van de groenteman….en daar stonden dan hele rijen met gekleurde vissies van….ah gossie…

Eigenlijk stond de Comedy Cellar op het program, maar het leek ons beter maar op tijd naar bed te gaan….we moesten zelfs moed verzamelen om nog wat avondeten bij de deli hier tegenover te kopen en naar het Park te strompelen om het daar te eten.

Er zou onweer komen, maar hoewel de lucht af en toe wel dreigend was, is het niet losgebarsten. Toch is de weersverwachting voor donderdag een stuk beter: 22 graden en less humid…..fingers crossed!! B)